onsdag 25 november 2009

DAG 7, 21 oktober - Rapport från VM 2009

Det var dags för andra tävlingsdagen och bana 2 i Main Match. Alla banorna hade lagts ut första dagen, så vi visste vad vi hade att vänta oss. Patrik skulle även rida Eliminator senare på kvällen.

Sheryl, från Kanada, som vi haft följe med sedan Darby, erbjöd mig att låna hennes sadel. Jag var först lite tveksam till att byta mitt i en tävling (inte för att jag hade mycket att förlora), men jag kunde ju prova på uppvärmningen. Vilken skillnad det blev! TACK Sheryl!!!

Tyvärr gjorde inte detta att jag red helt felfritt (men jag hade mycket roligare!!).

Stage 2 var en ganska svår bana med 5 ballonger "i en hög". För att rida bästa vägen skulle man skjuta två, rida genom en "gate" (d v s mellan två ballonger) och skjuta dem. Direkt därefter göra en snäv sväng, skjuta nr 5 och direkt runda en tunna som stod ganska nära tidslinjen. (Bryter man tidslinjen innan man ridit banan färdigt får man totaltiden 60 sekunder på den banan.)
Allt detta gick bra, men första ballongen på rundown stod för nära tunnan, så jag missade den...












Det gick däremot mycket bättre för Patrik. Trots att hästen nästan höll på att gå omkull i den snäva svängen (det hade blivit rejält upptrampat) så hade han en felfri runda och bra tid! Det mesta av dagen gick åt till att titta på de andra tävlingarna. Tammy Townsend kvalade i kavalleriklassen, gevärsklassen och Wrangler Pro-klassen. Tyvärr missade hon en ballong i AQHA klassen - det var annars en syn värd att se! Banan var Certified Barrel Race - jag undrar vad de som "bara" rider Barrel Race hittar på mellan tunnorna?

Tammys runda.

Eliminatorn stage 2 var också inlagd på schemat, men den flyttades till dagen efter p g a att tävlingarna hade dragit ut på tiden. Tyvärr hade många redan hunnit börja värma upp sina hästar innan det blev officiellt.

Det var bara att fixa med hästarna och sen åka och lägga sig igen... inte hade vi tid att byta hotell eller handla som vi hade tänkt!
- Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar