torsdag 26 november 2009

DAG 8, 22 oktober - Rapport från VM 2009

Det var lika svårt att gå upp varje morgon... och nu hade vädret dessutom blivit lite kallare. Det var inte mer än ca 15 C på morgonen, brr.

"If I can´t do good, I can look good" - idag skulle jag rida i min kjol! Jag var lite orolig om Lucy skulle acceptera det eftersom hon är rädd för fladdrande flaggor. Men eftersom det inte gick så bra för mig, så tänkte jag ialla fall prova och kanske få några fina bilder!

Det var dags att rida på stora arenan igen. Stage 3 skulle man rida rakt upp genom en gate och sedan tre snabba skott. Runt två tunnor och "double-crossover-rundown" d v s på rundown är varannan ballong till höger och varannan till vänster. Riktigt kul!

Vi har tränat en del på att rida genom "gates", och jag har haft jättestora bekymmer med att smyga på ballongerna och tveka. Nu hade jag ganska bra fart och sköt de 5 första ballongerna utan tvekan. Men denna gången hade jag istället problem med vapenbytet och fick inte ner revolvern på en gång. Jag som aldrig haft problem med det innan. Det gjorde att jag precis fick upp vapnet när jag skulle skjuta första ballongen på rundown, och därför slant jag på hanen (igen... suck!). Jag höll in hästen lite (och det var inte populärt på rundown) och sköt bakåt. Givetvis missade jag ballongen, men lyckades skjuta de andra. Även denna gången hade jag en bra grundtid, men en missad ballong är ju hela 5 sekunder...

Det var många som hade problem med banan. Antingen kom de för snabbt och för rakt och missade ballonger i gaten, eller så kom de ur fokus och missade andra ballonger. Även rundown ställde till en del bekymmer. Endast 39 av 103 var felfria i Limited division...

Bob hade bäst tid på 14,887s i stage 3 när det var Patriks tur. Han tvekade inte en sekund, utan red in och rensade banan med den dittills bästa tiden - 14,492s! Han slutade dock som 2:a i divisionen eftersom 12-årige JJ från Alaska klarade banan på 14,253s... det blir tydligen svårare med åren.

Intressant med detta var att alla tre har tränat för Larry Townsend och lånade hästar som han tränat upp.

På eftermiddagen var det dags för Eliminator stage 2. Double-crossover-rundown - varannan ballong till höger och varannan till vänster både på vägen upp och på rundown. Patriks favoritbana!

Det var endast de 10 bästa av alla herrar och 10 damer som gick vidare till stage 3. Det var bara att ge järnet och hoppas på lite tur. Det var full fart på hästen, men Patrik missade två och fick 10 sek straff. Även med sin grundtid på 12.555 s hade han inte kvalat, han hade behövt komma under 11.824 s... (De 1o bästa hamnade inom ca 0,5 sekunder...). Han fick ialla fall prova sin favvobana på en topphäst!!

Efter genomgången av morgondagens flaggcermoni spenderade vi kvällen på Awards Banquet - det delades ut priser till höger och vänster och vi åt middag. T o m jag fick ett pris - "State" High Point Winner - av damerna i Sverige hade jag flest (i Sverige) intjänade poäng. Man kunde tro att Patrik skulle få herrarnas pris, men eftersom Rocky blev halt när vi skulle hålla vår egen lilla tävling var det Jörgen som vann priset!
Det är inte lätt för våra Amerikanska vänner att få allt att stämma med sina stater och regioner och göra det lika för resten av världen.... Dom kämpar på - vi får väl se hur det ser ut nästa år!
- Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar